Перейти до основного вмісту

Критерії оцінювання з української мови


Критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти з української мови

(розроблені вчителем української мови і літератури Галібою О.А. відповідно до Навчальної програми з української мови і літератури для 5-11-х класів для загальноосвітніх навчальних закладів,  затвердженої наказом МОН від 07.06.2017 № 804)



Оцінювання знань з української мови здійснюється на основі таких видів робіт:





Подпись: Усне мовлення (фронтальне та індивідуальне опитування, діалог, переказ, твір, читання вголос, читання мовчки, робота зі схемами й таблицями)
Подпись: Письмове мовлення (самостійні та контрольні роботи, творчі завдання, тестування, твір, переказ, диктант, мовні розбори)
 







Читання вголос
Оцінюється здатність учнів:
  • демонструвати певний рівень розуміння прочитаного;
  • виявляти вміння читати з достатньою швидкістю, плавно, з гарною дикцією, відповідно до орфоепічних та інтонаційних норм;
  • виражати за допомогою темпу, тембру, гучності читання особливості змісту, стилю, авторський задум;
  • пристосовувати читання до особливостей слухачів (ступеня підготовки, зацікавленості певною темою тощо);
  • емоційно реагувати на прочитане;
  • знаходити в тексті незнайомі слова.

Вимоги до оцінювання
Рівень
Бали
Характеристика читання
Початковий
1­3
Учні демонструють повільне, емоційно невиразне читання; структурують текст і речення; зрідка вдаються до засобів виразного читання, інтонують речення зі значною кількістю помилок;
Середній
4­6
Учні читають зі швидкістю, що наближається до норми, поділяючи текст на речення; демонструють недостатньо плавне й виразне читання; припускаються помилок в інтонуванні, вимові, не завжди роблять логічний наголос; читають недостатньо емоційно; не вирізняють  у тексті незнайомі слова.
Достатній
7­9
Учні читають плавно, емоційно виразно, з належною швидкістю, правильно інтонують речення й самостійно поділяють їх на смислові відрізки, але припускаються певних помилок чи недоліків (у вираженні авторського задуму, виконанні комунікативного завдання; дотриманні норм орфоепії, дикції тощо); не завжди вирізняють у тексті незнайомі слова.
Високий
10­12
Учні читають плавно, швидко, емоційно виразно, із дотриманням орфоепічних та інтонаційних норм; поділяють речення на смислові відрізки; розуміють авторський задум, стильові особливості тексту, успішно розв’язують комунікативне завдання; звертають увагу на незрозумілі слова.

Читання мовчки
Оцінюється здатність учнів:
  • читати незнайомий текст із належною швидкістю;
  • розуміти й запам’ятовувати після одного прочитання фактичний зміст;
  • визначати причинно­наслідкові зв’язки між частинами тексту;
  • відрізняти тему й ідею (основну думку) висловлювання;
  • спостерігати й виявляти ті засоби, за допомогою яких автор досягає мети;
  • знаходити в тексті незнайомі слова;
  • демонструвати різні види читання.

Діалогічне мовлення
Оцінюється здатність учнів:
  •  ініціювати комунікативну взаємодію;
  • налагоджувати й підтримувати міжособистісну комунікацію (уміння знаходити спільну мову зі співрозмовником);
  • демонструвати певний рівень обізнаності з теми, що обговорюється;
  • висловлювати особисту позицію щодо теми, яка обговорюється;
  • добирати аргументи на підтвердження власної позиції;
  • здійснювати адекватний добір мовно­виражальних засобів;
  • формулювати різні запитання й давати розгорнуту відповідь;
  •  у виборі рішень керуватися системою цінностей, схвалених суспільством;
  • володіти типами мовленнєвої діяльності;
  • користуватися прийомами стимулювання й підтримування розмови;
  • дотримуватися теми спілкування;
  • дотримуватися норм літературної мови;
  • демонструвати певний рівень вправності у процесі діалогу (стислість, логічність, виразність, доречність, винахідливість тощо).

Вимоги до оцінювання діалогічного мовлення
Рівень
Характеристика складених учнями діалогів
Бали
Початковий
Учень (учениця) бере участь у діалозі за найпростішою за змістом мовленнєвою ситуацією, може не лише відповідати на запитання співрозмовника, а й формулювати прості й однотипні за будовою запитання, припускаючись помилок різного характеру; демонструє небагатий лексико­фразеологічний запас; допускає мовні й логічні помилки; не ініціює спілкування; не використовує прийоми налагодження й підтримування контакту; губиться в конфліктній ситуації; комунікативної мети досягає частково.
1­3
Середній
Учень (учениця) досягає комунікативної мети в діалозі з нескладної теми, дотримується основних правил поведінки під час розмови, норм етикету, проте йому бракує самостійності суджень, аргументації в досягненні комунікативної мети, лаконізму, інформаційної новизни; демонструє елементарні правила ввічливості під час розмови; як репліки використовує переважно прості й неповні речення; добирає переважно слабкі аргументи; ставить елементарні запитання, однак інколи губиться під час відповіді на поставлені йому запитання.
4­6
Достатній
Учень (учениця) загалом вправно бере участь у діалозі на основі проблемної ситуації, демонструє достатню обізнаність у темі розмови, здатність ініціювати спілкування, вправність у доборі прийомів підтримування міжособистісної комунікації; дотримується культури мовлення, чітко висловлює думки, виявляє вміння формулювати цікаві запитання, дати влучну, дотепну відповідь; його репліки розгорнуті, змістовні, переконливі; у ставленні до співрозмовника толерантний, стриманий, коректний; але в діалозі трапляються недоліки: відхилення від теми, нечітко виражена особиста позиція співрозмовників, недостатньо сильних аргументів; у мовленні допускає помилки.
7­9
Високий
Учень (учениця) вправно бере участь у діалозі на основі будь­якої ситуації, уміє слухати й дотримується почерговості у розмові, демонструє мовну вправність (дотримання норм літературної мови, правил культури мовлення); добре обізнаний у темі розмови; переконливо й оригінально аргументує свою позицію, добираючи сильні докази, зокрема й з власного досвіду, зіставляє й аналізує різні погляди на предмет, із розумінням ставиться до думки іншого, дотримується правил поведінки й мовленнєвого етикету в розмові; виявляє здатність конструктивно розв’язувати конфліктні ситуації.
10­12

Монологічне мовлення
Говоріння (усні переказ і твір);
письмо (письмові переказ і твір)
Оцінюється здатність учнів:
  • виявляти обізнаність із теми, що розкривається (усно чи письмово)
  • здобувати потрібну інформацію в різноманітних джерелах (зокрема користуватися ІКТ) для створення власних усних і письмових висловлювань
  • будувати висловлювання певного обсягу, типу й стилю, добираючи й упорядковуючи необхідний для реалізації задуму матеріал (епізод із власного життєвого досвіду, прочитаний або прослуханий текст, епізод із кінофільму, сприйнятий (побачений чи почутий) твір мистецтва, розповідь іншої людини тощо) і використовуючи мовні засоби оформлення;
  • продукувати чітке, плавне, зв’язне мовлення з ефективною логічною структурою, що допомагає слухачеві сприйняти й запам’ятати почуте;
  • будувати композиційно й змістовно завершене висловлювання;
  • ураховувати мету спілкування, адресата мовлення;
  • формулювати основну думку висловлювання;
  • розкривати тему висловлювання тощо.

Під час оцінювання усного монологічного мовлення враховуються також такі аспекти:
  • здатність дотримуватися культури мовлення й правил спілкування з урахуванням мовленнєвих ситуацій;
  • виявляти певний рівень творчої діяльності;
  • вільно й невимушено триматися перед слухачами, підтримувати з ними зоровий контакт;
  • доцільно й ефективно використовувати позамовні засоби (постава, міміка, жести).  
Вимоги до оцінювання монологічного мовлення
Рівень
Бали
Характеристика змісту виконаної роботи
Грамотність
Припустима кількість орфографічних і пунктуаційних помилок
Припустима кількість лексичних, граматичних і стилістичних помилок
I. Початковий

1
Учень (учениця)будує лише окремі не пов’язані між собою речення; бідне лексичне і граматичне оформлення роботи.
15­16
і більше


2
Створений учнем (ученицею) текст (висловлювання) характеризується фрагментарністю, думки викладаються на елементарному рівні; лексика і граматична будова  мовлення потребують збагачення й урізноманітнення.
13­14

9­10
3
Учень (учениця)демонструє висловлювання, що не є завершеним текстом; у роботі порушена  послідовність й чіткість викладення власних думок; недостатньо сформовані вміння дотримуватися змістової і стилістичної єдності; активний словник бідний,  граматична будова висловлювання недосконала.
11­12


II. Середній
4
Створений учнем (ученицею) текст (висловлювання) за обсягом становить трохи більше половини від норми й характеризується  певною завершеністю, зв’язністю;   бракує повноти, ґрунтовності,  послідовності й переконливості у формулюванні думок; порушено пропорційність композиційних частин; чіткішого розмежування потребують основна й другорядна інформація; урізноманітнення потребує лексико­фразеологічний запас і граматична будова; немає самостійних суджень і висновків.
9­10

5
За обсягом робота близька до норми, композиційно завершена;   проте потребує більше самостійних суджень, узагальнень і ґрунтовних висновків; удосконалення потребує лексичне оформлення; основна думка формулюється невиразно, стандартно; бракує сильних аргументів, яскравих мовних засобів.
7­8
7­8
6
За обсягом висловлювання сягає норми; композиційна будова пропорційна; для повного розкриття теми бракує доказовості, самостійних суджень; виклад загалом зв’язний, але учень не вміє самостійно творчо мислити, належно аргументувати думки, влучно добирати слова й вирази, демонструвати багатство синтаксичних конструкцій.
5­6

III. Достатній
7
Учень (учениця) виявляє обізнаність із теми; демонструє здатність самостійно створювати зв’язний, із елементами самостійних суджень текст, (з урахуванням виду  переказу), вдало добирає лексичні засоби (використовує авторські засоби виразності, образності мовлення), але подекуди порушує логіку викладу думок; бракує сильних аргументів на користь  основної думки; потребує вдосконалення грамотність і збагачення засобами виразності активний словник.
4
5­6
8
Учень (учениця) самостійно будує  (з урахуванням виду переказу), осмислене висловлювання; виявляє обізнаність із теми, добирає переконливі аргументи на користь власної позиції, однак словник, граматичне і стилістичне оформлення роботи потребують урізноманітнення.
3
9
Учень (учениця) демонструє здатність самостійно будувати висловлювання певного обсягу, типу і стилю, добираючи й упорядковуючи необхідний для реалізації задуму матеріал; виклад думок послідовний, достатній для розкриття теми, логічний (з урахуванням виду переказу); авторська позиція загалом чітка й зрозуміла; вдало дібрано лексичні засоби, однак потребує вдосконалення граматичне оформлення роботи; урізноманітнює синтаксичну будову твору; демонструє навички робити висновки й узагальнення; розмежовувати сильні й слабкі аргументи.
1+1 (НЕГРУБА)
IV. Високий
10
Учень (учениця) самостійно будує (з урахуванням виду переказу) текст, орієнтований на комунікативне завдання, чітко дотримується композиційної пропорційності, висловлює власну думку, аргументує різні погляди на проблему (зіставляє свою позицію з авторською), робота демонструє багатий активний лексико­фразеологічний словник, граматичну правильність;  дотримується стильової єдності й виразності тексту. У роботі бракує засобів мовної виразності.
1
3
11
Учень (учениця) самостійно будує (з урахуванням виду переказу) оригінальний текст, орієнтований на комунікативне завдання, чітко дотримується композиційної пропорційності, висловлює власну думку, аргументує різні погляди на проблему (зіставляє свою позицію з авторською), робота демонструє багатий активний лексико­фразеологічний словник і мовну  грамотність; здатність творчо мислити, уявляти, фантазувати, дотримується стильової єдності й виразності тексту; використовує мовні засоби виразності.
1 (негруба)
2
12
Учень (учениця) самостійно будує (з урахуванням виду переказу) яскравий оригінальний за ідеєю й мовним оформленням текст, орієнтований на комунікативне завдання, чітко дотримується композиційної пропорційності,   висловлює власну думку, аналізує різні погляди на той самий предмет, добирає переконливі аргументи на користь тієї чи іншої позиції, робота демонструє багатий активний лексико­фразеологічний словник і мовну  грамотність; здатність творчо мислити, уявляти, фантазувати, робота відзначається стилістичною довершеністю, наявністю оригінальних мовних засобів виразності. Робота відзначається багатством слововживання, граматичною правильністю й різноманітністю, стилістичною довершеністю
.
1
Оцінка за контрольний твір з української мови та переказ є середнім арифметичним за зміст і грамотність, яку виставляють в колонці з датою написання роботи.

Нормативи оцінювання диктанту:

Бали
Кількість помилок
1
15-16 і більше
2
13-14
3
11-12
4
9-10
5
7-8
6
5-6
7
4
8
3
9
1+1 (негруба)
10
1
11
1 (негруба)
12
Критерії оцінювання мовного та змістового оформлення есе
Критерії оцінювання змісту есе

Бали
Критерії оцінювання мовного оформлення есе
Бали
Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів
Грамотність
орфографічні, пунктуаційні, помилки
лексичні, граматичні, стилістичні
Побудованому учнем (ученицею) тексту бракує зв’язності й цілісності, урізноманітнення потребує лексичне та граматичне оформлення роботи; теза не відповідає запропонованій темі; не наведено жодного аргументу. 
1
13 і більше








9-10 і більше
1
Побудоване учнем (ученицею) висловлення характеризується фрагментарністю, думки викладаються на елементарному рівні; потребує збагачення й урізноманітнення лексика і граматична будова мовлення;  теза не відповідає запропонованій темі;  наведені аргументи не є доречними; прикладу немає або він  не є доречним.
2
12
2
Учневі (учениці) слід працювати над виробленням умінь послідовніше й чіткіше викладати власні думки, дотримуватися змістової та стилістичної єдності висловлення, потребує збагачення та урізноманітнення лексика й граматична будова висловлення; теза частково відповідає запропонованій темі;  наведений аргумент не випливає з тези;  приклад не є доречним; висновок сформульовано нечітко.
3
11
3
Висловлення учня (учениці) за обсягом складає дещо більше половини від норми й характеризується певною завершеністю, зв’язністю; чіткіше мають розрізнюватися основна та другорядна інформація; висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами;  є недоліки за сімома показниками: посереднє розуміння теми; порушення послідовності побудови твору; рівень словникового запасу нижче середнього; відносна стильова єдність твору; не сформульовано вправно тезу; наведено один аргумент.
4
9-10














7-8
4
За обсягом робота учня (учениці) наближається до норми, загалом є завершеною, тему значною мірою розкрито; не сформульовано вправно тезу; наведено один аргумент; приклад непереконливий;  висновок лише частково відповідає тезі, не пов’язаний з аргументом та прикладом; трапляються недоліки за низкою показників (до шести): роботі властива поверховість висвітлення теми, не простежується основна думка, відносно струнка побудова твору, середній рівень словникового запасу,   бракує стильової єдності.
5
7-8
5
За обсягом висловлення учня (учениці) сягає норми, його тема розкривається, виклад загалом зв’язний; учень (учениця) наводить   один доречний аргумент; наводить непереконливий приклад;  висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами; робота характеризується недоліками за п’ятьма показниками: помітний її репродуктивний характер, відсутня самостійність суджень, їх аргументованість, добір слів не завжди вдалий, учень (учениця) неточно добирає слова й синтаксичні конструкції.
6
5-6
6
Учень (учениця) самостійно створює достатньо повний, зв’язний, з елементами самостійних суджень текст, формулює тезу, яка відповідає запропонованій темі; наводить   один доречний аргумент;  вдало добирає лексичні засоби; висновок відповідає запропонованій темі; у роботі є недоліки (до чотирьох): відхилення від теми, порушення послідовності її викладу; висловлювання не завжди конкретне, просторовий виклад міркувань, не підкріплених фактичним матеріалом  нелогічне розташування абзаців, переходи між ними не є вмотивованими; основна думка не арґументується.
7
4
6
7
Учень (учениця) самостійно будує достатньо повне, осмислене висловлення, загалом ґрунтовно висвітлює тему, формулює тезу, що відповідає запропонованій темі; наводить   один доречний аргумент; приклад не конкретизований; висновок відповідає запропонованій темі; трапляються недоліки за трьома показниками: невміння пов’язати предмет обговорення із сучасністю, не добирає переконливі докази для обґрунтування певного явища, відносне багатство словникового запасу, робота не відзначається різноманітністю та чіткістю слововживання.
8
3
5
8
Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний, логічно викладений текст; формулює тезу, що відповідає запропонованій темі; загалом розкриває тему, висловлює основну думку; наводить один доречний аргумент;  вдало добирає лексичні засоби; наводить один доречний приклад; висновок відповідає запропонованій темі; у роботі виявлені недоліки за двома показниками: тезу чітко не сформульовано, відсутність виразної особистісної позиції, належної її аргументації тощо.
9
1+1
(негруба)
4
9
Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний текст, ураховує комунікативне завдання, чітко формулює тезу; певним чином аргументує різні погляди на проблему, наводить два доречні й переконливі аргументи, приклади; неординарна побудова твору, робота відзначається багатством словника, граматичною правильністю, дотриманням стильової єдності й виразності тексту, але за одним із критеріїв допущено помилку; висновок відповідає запропонованій темі й  випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів.
10
1
3
10
Учень (учениця) самостійно будує послідовний, повний текст, ураховує комунікативне завдання; вправно формулює тезу;  аргументовано, чітко висловлює власну думку, зіставляє її з думками інших, уміє пов’язати обговорюваний предмет із власним життєвим досвідом, наводить два доречні й переконливі аргументи для обґрунтування тієї чи іншої позиції з огляду на необхідність розв’язувати певні життєві проблеми; приклади конкретизовані; робота відзначається багатством словника, точністю слововживання, стилістичною єдністю, граматичною різноманітністю; висновок відповідає запропонованій темі й  випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів.
11
1 (негруба)
2
11
Учень (учениця) самостійно створює яскраве, оригінальне за думкою та оформленням висловлення відповідно до мовленнєвої ситуації; повно, вичерпно висвітлює тему; вправно формулює тезу; аналізує різні погляди на той самий предмет, наводить два доречні аргументи, використовує набуту з різних джерел інформацію для розв’язання певних життєвих проблем; приклади переконливі, конкретизовані; цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу);       висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів; робота відзначається багатством слововживання та художньою цінністю.
12
-           
1
12

                          Критерії оцінювання тестових завдань
Тестові завдання складаються з трьох рівнів завдань.
Завдання першого рівня містять по чотири варіанти відповідей, серед яких лише одна правильна. Кожна правильна відповідь оцінюються 0,5 бала. Максимальна кількість балів на даному рівні – 6.
Завдання другого рівня - на встановлення відповідності. Необхідно поєднати по чотири пари в кожному завданні. Завдання оцінюються 2 балами (кожна правильно встановлена пара 0,5 бала). Максимальна кількість балів на даному рівні – 6.
Завдання третього рівня передбачають виконання практичних вправ або завдань з відкритими відповідями, що засвідчать практичні уміння учня. Виконання кожного завдання оцінюється від 0 до 2 балів. Максимальна кількість балів на даному рівні –12.
Максимальна кількість балів за роботу – 24. Якщо отриманий результат є числом у вигляді десяткового дробу, то він коректується методом математичного округлення до найближчого цілого. Набрану кількість балів необхідно перевести за таблицею у 12-бальну систему оцінювання.
Таблиця переведення балів
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12


Процедура оцінювання здобувачів освіти
Поточне оцінювання за урок
            Оцінка за урок виставляється за:
v  виконання домашнього завдання;
v  оволодіння мовним матеріалом;
v  практичне застосування набутих знань;
v  усні  відповіді під час фронтального опитування (знання правил, уміння наводити приклади);
v  індивідуальні відповіді (робота біля дошки);
v  самостійна робота на уроці;
v  виконання вправ на конструювання та редагування (творчого характеру).

Тематична оцінка ставиться в кінці вивчення мовної теми на основі письмової контрольної роботи (оцінка за тему може бути підвищена або знижена на 1-2 бали з урахуванням поточних оцінок).
Бал за семестр виставляється в кінці кожного семестру (півріччя). Він узагальнено відображає підготовку учня з мови.
Семестровий бал є результатом оцінювання досягнень учня в таких аспектах:
1)      тематичні оцінки;
2)      письмо (диктант, письмовий переказ, письмовий твір);
3)      аудіювання (слухання-розуміння );
4)      говоріння (діалогічне мовлення; монологічне мовлення: усний переказ, усний твір);
5)      читання (вголос та мовчки);
6)      ведення зошитів, оцінювання яких здійснюється раз на місяць.
Перевірка мовних знань та вмінь здійснюється за допомогою завдань тестового характеру відкритого або закритого типів, а також комплексних завдань (на розсуд учителя), залежно від характеру навченого матеріалу.
Оцінка за контрольну роботу та мовну тему учнями не перескладається.
Оцінювання говоріння, читання вголос здійснюється індивідуально шляхом поступового накопичення оцінок - для того, щоб кожний учень за семестр одержав мінімум одну оцінку за виконання завдань на побудову діалогу, усного переказу та усного твору.
Річний бал виставляється на основі семестрових оцінок.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

 Я - Галіба Олена Анатоліївна. Працюю вчителем української мови і літератури в Ганнівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради Кіровоградської області з 2000 року. Маю стаж педагогічної діяльності - 23 роки. Категорія - вища. Моє педагогічне кредо: "Навчання упродовж життя".  А працюю в ось такій чудовій школі, оснащеній новим спортивним майданчиком, спортивними тренажерами, місцями для відпочинку учнів та вчителів, світлими та привабливими класами. Цей блог створено 20 серпня 2018 року, тому всі матеріали будуть додаватись по мірі їх накопичення.